BIOGRAPHY

In the riddle-scene Camila Ribero-Souza clearly had the pants on and launched the high notes with primal power into the auditorium.

"Turandot", Neue Musikzeitung Online 2022

In the riddle-scene Camila Ribero-Souza clearly had the pants on and launched the high notes with primal power into the auditorium.

"Turandot", Neue Musikzeitung Online 2022

Camila Ribero-Souza ist in São Paulo, Brasilien, geboren, an der Fakultät Santa Marcelina ihren Bachelorabschluss in Operngesang erworben hat. Außerdem hat sie den von der Associação Alumni (São Paulo - Brasilien) angebotenen Dolmetsch- und Übersetzungskurs technischer und literarischer Texte mit Diplomabschluss absolviert und spricht fließend Portugiesisch, Englisch, Französisch, Italienisch und Deutsch, in spanischer Sprache hat sie sehr gute Kenntnisse. Dank eines Stipendiums des 'Levenshulme Trust' konnte sie sich am Royal Northern College of Music (Manchester) weiterbilden, wo es ihr das Diplom Master of Music in Solo Performance mit besonderer Auszeichnung verliehen wurde. Sie war Mitglied des damahliges Netherland Opera Studio während der Saison 2009/2010. Heutzutage befindet sie sich unter der sängerische Betreung der amerikanischen drammatische Sopran Nadine Secunde.

Am Meininger Staatstheater war sie Ensemble Mitglied zwischen März 2011 und Januar 2018, wo sie einen beeindruckenden italienischen, deutschen und operetten Repertoire aufbauen durfte. Im Februar 2018 hat sie das Deutschen Nationaltheater Weimar Ensemble eingetretten, als jugendlich-drammatischer Sopran, wo sie bis Juli 2024 engagiert war und durfte sich in die Opern Puccinis, Verdis, Wagners und R. Strauss spezialisieren. Heute ist sie als selbstständige Sängerin tätig.

Am Anfang ihrer Karriere in Brasilien hat sie die Serpina in Pergolesis La Serva Padrona und Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne, beide live übertragen von Radio Cultura FM, sowie Flaminia in der brasilianischen Erstaufführung von Haydns Il Mondo della Luna und Pique in O Chá de Alice (musikalische Komödie basierend auf Lewis Caroll). Außerdem sang sie Blonde in Die Entführung aus dem Serail (Mozart), Frühling, Erste Fee und Mistery in The Fairy Queen (Purcell), Elena in Il Capello di Paglia di Firenze (N. Rota), Schleppträgerin in Elektra (R. Strauss). In Manchester hat sie die Titelrolle in Káta Kabanová(Janacek) und Mimi in La Bohème (Puccini), in London (mit der British Youth Opera) gesungen.

 

Camila Ribero-Souza was born in São Paulo, Brazil, where she earned a Bachelor Degree  in Opera Singing from Faculdades Santa Marcelina and a Diploma in Simultaneous and Consecutive Translation from Associacao Alumni (São Paulo, Brazil), being fluent in Portuguese, English, French, Italian and German, and having a basic working knowledge in Spanish. She has earned a Master of Music in Opera Performance Degree "with distinction" from the Royal Northern College of Music (Manchester - UK), thanks to the generous support of the Leverhulme Trust. For 2009/2010 she was a special guest member of the Nederland Opera Studio, in Amsterdam. Currently she is under the vocal guidance of American dramatic soprano Nadine Secunde. 

From March 2011 until January 2018 she was a member of the soloist ensemble of the Meininger Staatstheater, where she built up an impressive repertoire of German and Italian operas as well as operettas. In February 2018 she changed to the soloist ensemble of the Deutsche Nationaltheater Weimar as a spinto soprano, specialising in the works of Puccini, Verdi, Wagner and R. Strauss, where she stayed until July 2024. Currently, she is a freelance opera singer.

In her early career, in Brazil, she has sung Serpina in La Serva Padrona (Pergolesi), recorded live by Radio Cultura FM, Bastienne in Bastien und Bastienne (Mozart), recorded by Radio Cultura FM, Flaminia in the Brazilian national premiere of Il Mondo della Luna (Haydn), Queen of Spades in O Chá de Alice (musical comedy based on Lewis Caroll), Blonde in Die Entführung aus dem Serail (Mozart), Spring, First Fairy and Mistery in The Fairy Queen (Purcell), Elena in Il Capello die Paglia di Firenze (Nino Rota), Schleppträgerin in Elektra (R. Strauss). In England, she sang the title-role in Kát'a Kabanová (Janacek), in Manchester and Mimi in La Boheme (Puccini) in London (with the British Youth Opera).

Die Deutsch-brasilianische Sopran hat ihr deutsches und europäisches Debüt als Irene in Wagners Rienzi gemacht, am Meininger Staatstheater, eine Rolle die sie auch in der Deutschen Oper Berlin gesungen hat.

Seit ihrem debüt, Camila hat zahlreichen andere Rollen gesungen, wie z.B. die Countess Almaviva in Nozze di Figaro, Female Chorus in The Rape of Lucretia, Amelia in Un Ballo in Maschera, Venus und Elisabeth in Tannhäuser, Gräfin Madeleine in Capriccio, Feldmarschallin in Der Rosenkavalier, Eva in Die Meistersinger von Nürnberg, Donna Elvira in Don Giovanni, Giulietta in Les Contes d'Hoffmann, Giorgetta in Il Tabarro u.a., sowie die Titelrollen in Tosca, Turandot, Aida, Ariadne auf Naxos, Kát'a Kabanová, Suor Angelica, Die Csárdásfürstin und Gräfin Mariza, in Theatern wie das Deutsche Nationaltheater Weimar, Thüringisches Staatstheater Meiningen, Semperoper Dresden, Oper Leipzig, Deutsche Oper Berlin, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Chemnitz Opernhaus, Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin, Regensburg Staatstheater, Saarländisches Staatstheater Saarbrücken, u.a..

In concert form, Camila hat mehrfach die Sopran-Solo Partien in Poulencs Gloria, Villa-Lobos Bachianas Brasileiras Nr. 5, Ravels Shéhérazade, Wagners Wesendonk-Lieder, Beethovens 9th Symphony, Verdis Messa da Requiem und Ariel in Alexandre Goehr's Kantate Sing, Ariel, in der Wigmore Hall (London) gesungen.

Sie hat mit den Dirigenten Michael Boder, Stefan Lano, Patric Lange, Kirill Karabits, Hilary Griffiths, Michael Helmrath, Alan Buribayev, Evan Rogister, Killian Farrell, Leo McFall, Chin-Chao Lin, Dominik Beykirch u.a. gearbeitet sowie RegisseurInnen Barbora Horáková, Dirk Schmeding, Martin G. Berger, Anthony Pilavachi, Andrea Moses, Maximilian von Mayenburg, Nicola Raab, Verena Stoiber, Jens-Daniel Herzog, Eva-Maria Höckmayr, u.a..

In Oktober 2014 ist sie in die Fachzeitschrift OPERNWELT als Sängerin des Jahres für ihre Leistung als Feldmarschallin in Richard Strauss' Der Rosenkavalier nominiert worden.

The German-Brazilian soprano has made her professional German and European debut as Irene in Wagner's Rienzi, at the Staatstheater Meiningen, a role she has also sung at the Deutsche Oper Berlin. 

Since her professional debut, Camila has performed an inumerous amount of roles, among them the Countess Almaviva in Nozze di Figaro, Female Chorus in The Rape of Lucretia, Amelia in Un Ballo in Maschera, Venus and Elisabeth in Tannhäuser, Gräfin Madeleine in Capriccio, Feldmarschallin in Der Rosenkavalier, Eva in Die Meistersinger von Nürnberg, Donna Elvira in Don Giovanni, Giulietta in Les Contes d'Hoffmann, Giorgetta in Il Tabarro etc., as well as the title-roles in Tosca, Turandot, Aida, Ariadne auf Naxos, Kát'a Kabanová, Suor Angelica, Die Csárdásfürstin and Gräfin Mariza, in theatres like the German National Opera in Weimar, the Thuringen State Theatre in Meiningen, the Semperoper in Dresden, the Leipzig Opera House, Berline Deutsche Opera House, Wiesbaden State Theatre, Chemnitz Opera House, Schwerin State Theatre, Regensburg State Theatre, Saarbrücken State Theatre, amongst others.

In concert form, Ribero-Souza has performed many times the soprano solo parts in Poulenc's Gloria, Villa-Lobos' Bachianas Brasileiras Nr. 5, Ravel's Shéhérazade, Wagner's Wesendonk-Lieder, Beethoven's 9th Symphony, Verdi's Messa da Requiem and the title-role in Alexandre Goehr's cantate Sing, Ariel, at the Wigmore Hall (London).

She has worked with conductors like Michael Boder, Stefan Lano, Patric Lange, Kirill Karabits, Hilary Griffiths, Michael Helmrath, Alan Buribayev, Evan Rogister, Killian Farrell, Leo McFall, Chin-Chao Lin, Dominik Beykirch, etc, as well as stage directors Barbora Horáková, Dirk Schmeding, Martin G. Berger, Anthony Pilavacchi, Andrea Moses, Maximilian von Mayenburg, Nicola Raab, Verena Stoiber, Jens-Daniel Herzog, Eva-Maria Höckmayr, amongst others.

In 2014 she was nominated Singer of the Year in the internationally acclaimed opera magazine OPERNWELT, for her performance as Feldmarschallin in Richard Strauss' Der Rosenkavalier.